Agenția norvegiană pentru medicamente a stabilit o legătură între decesele a 13 persoane „fragile” și vaccinul Pfizer. 13 dintre cele 23 de decese observate în urma injectării sunt cauzate de efectele secundare, potrivit agenției norvegiene pentru medicamente. Toți pacienții aveau peste 80 de ani și erau bolnavi.

Efectele secundare legate de vaccinul anti-Covid dezvoltat de Pfizer/BioNTech sunt, în mare parte, minore sau chiar inexistente, dar ele pot avea consecințe grave asupra anumitor pacienți. În Norvegia, Agenția pentru medicamente a făcut conexiunea între vaccin și decesul a 13 persoane, toate în vârstă și considerate „fragile”.

„Rapoartele indică faptul că efectele secundare frecvente ale vaccinurilor cu ARNm, cum ar fi febra și greața, ar fi putut duce la moartea unor pacienți fragili”, spune Sigurd Hortemo, medicul șef al Agenției Norvegiene pentru Medicamente, citat de Norway Today.

Drept urmare, Norvegia, care a vaccinat până acum 33.000 de persoane, și-a actualizat recomandările. „Pentru cei care oricum au o speranță de viață foarte scurtă, beneficiul vaccinului poate fi marginal sau neimportant”, estimează acum Institutul Norvegian de Sănătate Publică.

„Comorbidități multiple”

Profesorul Alain Fischer, responsabil cu campania de vaccinare din Franța, aduce clarificări.

„Decesele ar putea fi cauzate de vaccinare, dar există o posibilitate mai mare să fi fost cauzate de evoluția naturală a bolilor pe care le prezintă aceste persoane”, a explicat el.

„Știm că acești oameni erau extrem de slabiti, aveau multiple comorbilități. Unii erau în îngrijire paliativă”, spune prof. Fischer.

„Există o mulțime de elemente care sugerează, mai degrabă, că vaccinul nu este implicat”, a adăugat el.

În Franța, Agenția Națională pentru Siguranța Medicamentelor (ANSM) a observat până acum șase efecte adverse grave, „4 cazuri de reacție alergică și 2 cazuri de tahicardie”, dintr-un total de peste 300.000 de persoane vaccinate de la începutul campaniei, informează LCI.

În plus, un pacient „foarte slabit”, rezident al unui cămin de bătrâni, a murit la două ore după ce a primit vaccinul Pfizer, dar legătura dintre cele două evenimente nu a putut fi stabilită.